Een ode aan Youtube

Youtube logo

afbeelding 1:YouTube logo

YouTube is één van de snelst groeiende platformen ter wereld en vormt een combinatie tussen een Social media platform en een search engine. Op dit moment heeft YouTube meer dan een miljard gebruikers ter wereld, wat bijna één derde van alle mensen die internet gebruiken is. Elke dag worden er honderden miljoenen uren aan video’s bekeken en miljarden weergaven geregenereerd op YouTube (YouTube, 2016).  Ondanks deze geweldige cijfers, hebben vandaag de dag nog maar weinig bedrijven de potentie van YouTube ontdekt. Tijd voor verandering dus! In deze blogpost wordt besproken hoe bedrijven YouTube als effectief marketinginstrument kunnen inzetten. Zie hieronder een korte re-cap van het succes van YouTube over 10 jaar verdeeld.

Video’s worden steeds populairder omdat ze vaak meer zeggen dan woorden. Mensen zijn namelijk steeds visueler ingesteld en hebben weinig tijd voor teksten. Ook worden we met z’n alle steeds ongeduldiger, want we hebben immers geen tijd meer voor trage websites met onduidelijke content (Roekel, 2014). Daarom  kan het inzetten van een goede YouTube marketing strategie voor een groot bereik zorgen en de mogelijkheid bieden om je doelgroep direct aan te spreken, zodat er binding met klanten ontstaat (Beek, 2016). Daarnaast is het mooie van YouTube, dat het een product van Google is, waardoor het ook goed in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Toepassen in praktijk
Om YouTube in de praktijk toe te passen zijn er aantal stappen die je als bedrijf dient te doorlopen. Hieronder worden deze één voor één toegelicht voor bedrijven die zelf een YouTube kanaal willen starten. Daarnaast heb je als bedrijf ook nog de mogelijkheid om via invloedrijke YouTube kanalen je product of dienst te promoten. Ook de handelswijze voor deze strategie wordt hieronder toegelicht.

Optie 1: Zelf een YouTube kanaal starten


Youtube ster

Afbeelding 2:YouTube ster

Het is natuurlijk ontzettend interessant om als bedrijf zelf een YouTube kanaal te starten, waar op je ook zelf bepaald welke content je met je volgers deelt. Deze video’s kun je vervolgens voor zowel je website als andere social media kanalen gebruiken. Een groot nadeel hiervan is echter wel, dat je zelf het kanaal actief dient bij te houden om bereik te realiseren, hier gaat namelijk veel tijd in zitten. Maar allereerst, hoe zet je nou zo’n kanaal op? Hieronder de stappen:

  1. Bepaal je doelgroep
    Voor wie is mijn kanaal? Wat wil deze doelgroep zien en hoe actief zijn ze op social media? Leer je kijkers kennen voor je content deelt.
  2. Formuleer doelstellingen
    Wat wil ik bereiken en hoe ga ik dit bereiken? Waar legt de focus van mijn kanaal op? Plaats dus niet doelloos een filmpje online.
  3. Maak een YouTube-kanaal aan en geef deze vorm
    Hoe ziet mijn kanaal eruit? Wat voor type kanaal selecteer ik?   Soorten kanalen:
    Standaard; gratis met beperkte opties.
    Branded; eenmalige investering met uitgebreide personalisatieopties.
    Partnerkanaal; adverteerders kunnen dan advertenties in je video’s plaatsen waar je inkomsten uit kunt generen (strenge criteria om dit te worden)    
  4. Zorg voor relevante content in hoogwaardige kwaliteit
    Wat wil je doelgroep zien? Past de content bij de eerder vastgestelde doelstellingen? En niet geheel onbelangrijk: geef het logo en de uitstraling van je merk mee aan de video’s.
  5. Promoot je video’s
    Welke social media kanalen sluiten aan op je video’s? Zorg voor interactie naar aanleiding van je video, door kijkers actief te betrekken bij de content die je deelt. Laat daarnaast als bedrijf zien dat je betrokken bent door ook zelf te reageren en mee te discussiëren.
  6. Zorg dat je video’s gevonden worden 
    Verwerk het zoekwoord in de bestandsnaam en stem de title tag, alt tag en beschrijving af op de juiste trefwoorden. Voeg daarnaast aan iedere beschrijving de URL van je kanaal of website en laat YouTube weten waar je video overgaat, door een script toe te voegen. Vergeet ook niet om een mobiele versie te maken. Tot slot kun je mee liften op andere populaire video’s, door de metadata van die video’s over te nemen. Hierdoor kom je bij ‘gerelateerde video’s’ te staan. Doe dit wel alleen bij video’s die ook inhoudelijk overeenkomen met je video.
  7. Genereer nog meer traffic naar je video’s door YouTube Reclame
    Kies uit verschillende opties variërend van display advertenties tot promotiefilmpjes of zelfs een advertentie op de YouTube homepage. Op youtube.nl worden alle opties uitgebreid toegelicht met kosten (Youtube, 2016).
  8. Meten=weten
    En net als bij Google vindt je ook op YouTube een statische weergaven van de resultaten genaamd: YouTube Analytics, zodat je kunt checken of je de doelstellingen hebt gerealiseerd.

Optie 2: Samenwerken met Youtubers


Bekende Nederlandse youtubers

afbeelding 3:Bekende Nederlandse YouTubers

Naast zelf een kanaal opzetten, kan je er als bedrijf ook nog voor kiezen om met een YouTuber samen te werken die al een groot bereik heeft. Deze ‘super’ YouTubers zijn allemaal aangemeld bij een PR-bureau, waar je als bedrijf producten naar kunt sturen. Zij zorgen er dan voor dat deze bij de juiste YouTubers terecht komen. Daarnaast kan je met een tof idee natuurlijk ook kiezen voor een directe samenwerking.

Houdt er bij een samenwerking met YouTubers wel rekening mee, dat zij niet zomaar alles promoten wat je ze toe stuurt (Cusell, 2015). Ook zij bewaken hun content en denken vanuit de gemeenschap die ze volgt. Wat willen deze mensen zien? Wat vinden ze leuk en waar hebben ze het over? Verdiep je dus in zowel de gemeenschap als de YouTuber en wees transparant over je rol. Iedereen weet dat bedrijven bij dergelijke samenwerkingen commercieel belang hebben dit hoeft geen geheim te zijn. Tot slot is het belangrijk om de YouTuber vrij te laten in de wijze waarop hij/zij het product of de dienst aanprijst. Het is immers zijn/haar kanaal en gemeenschap. Vertrouw er dus op dat ze weten wat ze doen.

Zo.. om een lang verhaal kort te maken: YouTube is echt een super platform waar je als bedrijf heel veel mee kan. Net als alle andere onlinekanalen raad ik je aan om ze gewoon eens uit te proberen.

Veel succes!

Groet,
Laura Vogel
The social bird

Bibliografie

Beek, M. t. (2016, september 9). Hoe gebruik je youtube in je social media marketing. Opgeroepen op oktober 3, 2016, van Iamsocialmedia: http://blog.iamsocialmedia.nl/blog/hoe-gebruik-je-youtube-in-je-social-media-marketing

Cusell, R. (2015, April 15). 5 gouden regels voor een succesvolle samenwerking met youtubers. Opgeroepen op Oktober 10, 2016, van Website van communicatieonline: http://www.communicatieonline.nl/blog/5-gouden-regels-voor-een-succesvolle-samenwerking-met-youtubers

Roekel, N. v. (2014, september 14). 5 tips om video in te zetten als marketinginstrument. Opgeroepen op september 1, 2016, van Website van one4marketing: https://www.one4marketing.nl/blog/5-tips-om-video-in-te-zetten-als-marketinginstrument

Youtube. (2016, 2016). Advertise Nederland. Opgeroepen op oktober 24, 2016, van Website van Youtube: https://www.youtube.com/yt/advertise/nl/

Youtube. (2016, Juli 1). Statistieken. Opgeroepen op oktober 25, 2016, van Website van Youtube: https://www.youtube.com/yt/press/nl/statistics.html

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s