Het gouden netwerk

LinkedIn is ‘booming’ in de onlinewereld. Steeds meer mensen krijgen door dat het goed bijhouden van een persoonlijke LinkedIn-pagina kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk kan verhogen (Geurink, 2015). Maar ook steeds meer bedrijven lijken in te zien dat aanwezig zijn op LinkedIn veel nut heeft. Helaas blijft het bij veel bedrijven bij alléén aanwezig zijn. Zo zet slechts 35% in 2015 van deze bedrijven LinkedIn actief in als  marketingmiddel (Go2socialmedia, 2016). Dat is jammer en moet beter kunnen! Daarom zal in deze blogpost worden besproken hoe je als bedrijf meer uit je LinkedIn-Pagina kunt halen.

Maar allereerst; waarom zou je er gebruik van moeten maken?

  1. LinkedIn helpt je met bedrijfspagina’s zoeken naar interessante prospects.
  2. LinkedIn helpt je met profielen zoeken naar talentvol personeel.
  3. Door LinkedIn kun je het zakelijknetwerk van je bedrijf verbreden.
  4. Je kunt je bedrijfskennis delen binnen daadwerkelijk geïnteresseerde groepen.
  5. het is gratis!

Toepassen in praktijk
Er zijn binnen LinkedIn verschillende mogelijkheden waarop je de effectiviteit van het platform als marketingmiddel kan laten toenemen. Hieronder zal ik toelichten hoe je een bedrijfspagina optimaliseert en content marketing toepast (Go2socialmedia, 2016).

Optie 1: Bedrijfspagina optimalisatie

LinkedIn als marketingtool

afbeelding 1:LinkedIn magneet


Dit is het visite kaartje van een bedrijf op LinkedIn. Deze pagina begint met een afbeelding. Het is dus uiterst belangrijk dat je als bedrijf goed nadenkt over wat je hier wilt afbeelden, het is immers het eerste wat je bezoekers zien. Vergeet daarnaast ook niet om een logo te plaatsen. Na deze afbeelding volgt een bedrijfsomschrijving. Het is hierbij van belang dat deze volledig is ingevuld. Een bezoeker wil per slot van rekening binnen een aantal seconden kunnen herkennen met wie hij/zij te maken heeft. Een ander belangrijk punt bij deze omschrijving is dat deze duidelijk weerspiegelt waar je bedrijf voor staat, zonder dat je de bezoeker belast met een bulk aan tekst. Tot slot is er nog een mogelijkheid om updates te posten met daarin de laatste trends en ontwikkelingen omtrent je bedrijf. Dit is interessant, maar let op dat je wel alleen content blijft plaatsen waar je doelgroep ook ècht iets aan heeft. Deze content kun je heel eenvoudig plaatsen door middel van een linkje naar het bericht van je website. LinkedIn beeld dan meteen een kleine preview van het bericht af. Wanneer je op je website geen afbeelding hebt gebruikt kun je die ook nog extra toevoegen aan het LinkedIn-bericht. Vergeet daarnaast niet om nog een kort tekstje boven het item te plaatsen waarin je lezers ‘triggert’ om het bericht aan te klikken.

LinkedIn philips

Afbeelding 2:LinkedIn bedrijfspagina Philips

Optie 2: Contentmarketing


Wanneer je de LinkedIn-pagina van je bedrijf hebt geoptimaliseerd, wil je deze natuurlijk effectief inzetten. Dit doe je door middel van content marketing, ook wel de huidige marketingstrategie van LinkedIn. Want in tegenstelling tot veel andere social media platforms biedt LinkedIn je wel een doelgroep voor zakelijke content. Zo blijkt uit onderzoek zelfs dat 60 procent van het besluitvormingsproces feitelijk al is doorlopen voordat potentiële klanten contact opnemen met een organisatie. Kortom, van deze wetenschap kan je als bedrijf slim gebruik maken, door op de juiste fase van het oriëntatieproces van je klant in spelen. Hieronder som ik vijf praktische tips op die zijn opgesteld door Marcel Molenaars (country manager LinkedIn benelux) (Oord, 2014).

  1. Wordt Influencer
    Weet je heel veel van je vakgebied? Maak hier gebruik van! Schrijf blogs en meld je aan bij LinkedIn Publishers. Dit is een platform dat je de mogelijkheid geeft om interessante blogs over je vakgebied te publiceren.
  2. Maak gebruik van LinkedIn pulse
    Door middel van LinkedIn Pulse, kun je berichten die je interessant vind ‘likes en comments’ geven(Molkenboer, 2015). Deze berichten worden vervolgens op je persoonlijke LinkedIn pagina weergeven en in de timeline van je volgers. Deze timeline is voor zowel je bedrijf als doelgroep compleet gepersonaliseerd door middel van een algoritme, wat eigenlijk inhoudt dat de gebruiker alleen ziet wat voor hem/haar relevant is. Voor bedrijven betekend dit eigenlijk in een notendop dat je een beter bereik hebt binnen je doelgroep met je content. Uiteraard kun je voor meer bereik buiten je doelgroep sponsoren.
  3. Pas Slideshare toe
    Wil je graag: PowerPoint presentaties, E-books of video’s delen met je volgers? Of andere reeds gebruikte content een tweede leven in blazen? Maak dan gebruik van Slideshare. Deze functionaliteit is gekoppeld aan je LinkedIn pagina en volledig doorzoekbaar voor je volgers. En dan is er ook nog zo iets als de ‘Get in touch’ button, waar je leads mee kunt generen vanuit deze functionaliteit.
  4. Etaleer je product of dienst met een LinkedIn Showcase pagina
    Met deze pagina kun je een product of dienst onder de aandacht brengen van je doelgroep of potentiële opdrachtgevers. Eveneens biedt deze functionaliteit je de mogelijkheid diensten of producten per categorie in te delen en te bepalen tot welke specifieke doelgroep je deze richt(Makor, 2015).
  5. Meten = weten
    Gebruik de Content Marketing Score en Trending Content ratio’s van LinkedIn om tot nieuwe interessante inzichten te komen. Deze twee ratio’s worden speciaal aangeboden voor zakelijk gebruik en vertellen je hoe groot de impact van je content is binnen je doelgroep en welke topics binnen deze groep het hoogst scoren.

Bij deze hoop ik je geënthousiasmeerd te hebben over LinkedIn als marketingtool. Mocht je benieuwd zijn? Ga dan vooral zelf op onderzoek uit en probeer LinkedIn uit. Naar mijn mening is dit namelijk de meest effectieve manier om een vaardigheid eigen te maken. Veel succes!

Groet,

Laura Vogel
The social bird

Bibliografie

Geurink, M. (2015, Maart 10). Linkedin als krachtig marketinginstrument. Opgeroepen op Oktober 2, 2016, van Website van Frontis: https://www.frontis.nl/blog/online-marketing/linkedin-marketing.

Go2socialmedia. (2016). LinkedIn als marketingtool. Opgeroepen op Oktober 15, 2016, van Website van Go2socialmedia: http://www.go2socialmedia.nl\LinkedIn-als-marketingtool-gebruiken-zo-doet-u-dat.pdf

Makor, G. (2015, April 14). De LinkedIn showcase: geef producten een etalage. Opgeroepen op Oktober 13, 2016, van Website van Marketingmed: https://marketingmed.nl/de-linkedin-showcasepagina/

Molkenboer, E. (2015, December 23). Linkedin Pulse: zet jij het al in voor contentmarketing. Opgeroepen op Oktober 12, 2016, van website van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/Linkedin-pulse-zet-jij-het-al-in-voor-contentmarketing/

Oord, B. (2014, Juni 5). 5 tactieken voor contentmarketing. Opgeroepen op Oktober 2, 2016, van Website van Frankwatching.com: https://www.frankwatching.com/Linkedin-5-tactieken-voor-contentmarketing/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s