Snapchat- Kan leuk ook waardevol zijn?

Richt jouw bedrijf zich tot een jonge doelgroep en is het in staat dagelijks; leuke, korte en grappige content te delen? Dan is Snapchat wellicht een zeer interessant Social media platform. Want zoals je hieruit al kunt opmaken; Snapchat is niet voor iedereen weggelegd.

Snapchat

afbeelding 1:Snapchat for business

Wat is het?
Snapchat is een App waarmee  hoofdzakelijke jongeren, foto’s en video’s  naar hun vrienden sturen. Deze foto’s en video’s kunnen worden bewerkt en voorzien van een tekst. Eveneens is het mogelijk om aan te geven hoelang de ontvanger het bericht te zien krijgt (variërend van 1 tot 10 seconden). Hierna verdwijnt het bericht. Als iemand desondanks dat toch een screenshot van de foto of video heeft gemaakt, krijg je van Snapchat netjes een melding. Belangrijk om te weten is, dat je met deze App niet zomaar iedereen een foto of video kunt sturen. Daarvoor moet je eerst een verzoek verzenden en op een acceptatie wachten (Ends, 2015).

Lastig… hoor ik je denken. Want betekend dit dat je iedereen moet gaan uitnodigen? Nee. Sinds Snapchat de functionaliteit: Snapchat story, introduceerde is dit niet meer het geval. Je kunt met deze functionaliteit namelijk foto’s en video’s aan je ‘verhaal’ toevoegen. Dit verhaal blijft vervolgens 24-uur actief voor je volgers. Mensen kiezen uiteraard nog steeds zelf: of ze je willen volgen en of ze je verhaal bekijken. Maar door regelmatig (denk aan dagelijks) een verhaal bij te houden blijf je interessant, beter gezegd  ‘Fun’ en bouw je een gemeenschap op.

De ‘harde’ cijfers
Een groot nadeel aan Snapchat is dat er geen statistische/analytische gegevens beschikbaar zijn. Hierdoor weet je dus nooit precies of je doelstellingen hebt gerealiseerd en of geïnvesteerd geld het waard is geweest. Desalniettemin is het niet nodig om hierdoor Snapchat meteen van de tafel te vegen. Want het is wel een unieke mogelijkheid voor interactie met je doelgroep en voor een toename in brand engagement. Om toch aan te geven dat Snapchat heel interessant is, volgen hieronder wat ‘harde’ cijfers (2016).

  • De grootste groep Nederlandse gebruikers is tussen 15 en 19 jaar oud(Maren, 2016).
  • 500.000 jongeren uit deze grootste gebruikersgroep maakt dagelijks gebruik van Snapchat (Oosterveer, 2016).
  • Meer dan 2 miljoen mobiele downloads in Nederland en het aantal blijft groeien (Zessen, 2016).

Klik hier voor resultaten uit een interessant bedrijvenonderzoek over de ervaringen van actieve en inactieve Snapchat gebruikers.

Toepassen in praktijk
Maar hoe doe je dat nou? ‘Fun’ zijn op Snapchat. Hieronder benoem ik een aantal methodes (Daae, 2016).

Kylie on snapchat

afbeelding 2: Kylie voor haar cosmeticalijn op Snapchat

  1. Vertel een verhaal
    Ondanks dat je op Snapchat niks vooruit kunt plannen, wil je natuurlijk wel een duidelijk verhaal vertellen aan je volgers. Bedenk dus goed hoe je dit gaat aanpakken; wat, waarom, wie, waar en wanneer. Gouden tip: Weet wie je doelgroep op Snapchat is.
  2. Take-overs
    Mijn persoonlijke favoriet! Laat eens iemand een dagje je Snapchat-account over nemen. Kies uit medewerkers, Social influencers, bekende personen of zelfs klanten. Het maakt eigenlijk niet uit, als ze maar bij je bedrijf of merk passen en voor leuke content kunnen zorgen.
  3. Neem je kijkers mee achter de schermen
    Altijd leuk, laat eens zien hoe je nieuwe producten of diensten ontwikkelt, geef een kijkje op kantoor, demonstreer nieuwe producten. Geef de kijker het gevoel dat hij of zij onderdeel van iets bijzonder is.
  4. Prijsvragen
    Maak gebruik van het feit dat je kijkers met Snapchat kunt activeren/motiveren om iets te doen. Laat je kijkers screenshots bewerken en sturen of laat ze zelf Snapchats terugsturen door ze bijvoorbeeld op speurtocht te sturen met vrienden. Je kunt het wat betreft creativiteit dus aardig bont maken als het op prijsvragen aankomt.
  5. Deel content van je Fans
    Krijg je leuke inzendingen in voor bijvoorbeeld een prijsvraag of gewoon zomaar? Gebruik deze content dan en deel hem met de rest van je kijkers.
  6. Interviews ook wel Q&A’s (Questions and answers)
    Heeft je bedrijf een leuke of bijzondere gast over de vloer? Interview deze persoon dan vooral via Snapchat! Heel leuk voor je kijkers, omdat je ze ook de mogelijkheid geeft direct vragen te stellen. Vergeet daarnaast ook niet om zelf regelmatig kijkers de gelegenheid te geven om vragen aan medewerkers van het bedrijf zelf te stellen.

Enthousiast geworden? Ga dan eens op zoek naar inspiratie bij andere bedrijven en plan een brainstormsessie in. Vergeet tot slot niet, dat alles op Snapchat om plezier draait – Laat dus merken dat je dat als bedrijf hebt en dan komt de rest vanzelf!

Succes!

Groet,

Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Daae, E. (2016, september 19). Snapchat voor bedrijven 12 tips voor de allerleukste content. Opgeroepen op Oktober 20, 2016, van Website van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/09/19/snapchat-voor-bedrijven-12-tips-voor-de-allerleukste-content/

Ends, L. (2015, februari 19). Snapchat waarom en hoe zet je dit zakelijk in? Opgeroepen op oktober 27, 2016, van Website van 42bis: http://www.42bis.nl/2015/02/snapchat-waarom-en-hoe-zet-je-dit-zakelijk/

Maren, T. v. (2016, Juli 4). Dit doen Nederlandse merken op Snapchat. Opgeroepen op 27 Oktober, 2016, van Website van Marketinfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/dit-doen-nederlandse-merken-op-snapchat

Oosterveer, D. (2016, januari 26). Social media in Nederland 2016, whatsapp overstijgt Facebook. Opgeroepen op Oktober 27, 2016, van Website van marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2016-whatsapp-overstijgt-facebook

Zessen, J. v. (2016, Mei 24). Aantal Nederlandse snapchat gebruikers. Opgeroepen op Oktober 20, 2016, van website van Buzzcapture: http://www.buzzcapture.com/2016/05/aantal-nederlandse-snapchat-gebruikers-anno-2016-2/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s