WhatsApp als marketingtool – Een overweging waard!

Bijna iedereen in Nederland met een mobiel gebruikt tegenwoordig WhatsApp. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf marktleider in Nederland is in tekst-messaging en social-media platforms (Sprout, 2016). Opvallend is daarnaast ook, dat steeds meer bedrijven hierop inspelen door WhatsApp als een marketing tool in te zetten. Maar is dit nou eigenlijk wel slim of zou je dit als bedrijf juist moeten vermijden. In deze blogpost worden deze punten besproken.

Whatsapp

WhatsApp in statistieken 2016 bron: wearesocial.com/specialreports/whatsappnumbers

Nederlandse whatsappgebruikers

Nederlandse WhatsApp gebruikers 2014

Waarom wel?
WhatsApp is een gratis applicatie die zo persoonlijk  en laagdrempelig is als het maar kan worden. Dagelijks communiceren 7 miljoen Nederlanders via deze applicatie met hun familie, vrienden, collega’s, etc. (Newcom Research & consultancy, 2016).  Als bedrijf kan je hier dus slim gebruik van maken door WhatsApp in te zetten als ‘App-care’, waar klanten al hun vragen direct kunnen stellen (Voorberg, 2015). Op deze vragen kun je antwoorden met tekst maar ook met afbeeldingen en video’s. Daarnaast kan WhatsApp ook dienen als informatiekanaal, waarop je klanten op de hoogte stelt van de laatste nieuwtjes en interessante weetjes. Tot slot kan door de hoge attentiewaarde  van het medium en de pushmeldingen deze ook gebruikt worden om direct een reactie van de klant uit te lokken, je bevindt je immers in de broekzak van je klant. Vraag klanten als bedrijf bijvoorbeeld wat ze van het product dat ze een aantal dagen geleden hebben aangeschaft vinden of geef ze de mogelijkheid dit met andere klanten in een groepsApp te bespreken.  In de video hieronder ( een samenvatting van een webinar van frankwatching)  worden een aantal interessante tips gegeven.

Waarom niet?
Als bedrijf is het belangrijk om te begrijpen dat klanten WhatsApp voor privédoeleinden gebruiken en dus niet bepaald staan te springen om reclame of verkoop berichtjes. Ook geldt dat er voor WhatsApp wat betreft privacy onduidelijk regels zijn, waardoor je als bedrijf nooit precies weet of wat je doet is toegestaan (Ruiter,2015). Daarnaast moet je ook niet vergeten dat WhatsApp onderdeel is van Facebook en dus ook informatie aan deze partij verstrekt (tot grote verontwaardiging van haar gebruikers).  Ter illustratie hieronder een video:

Eveneens is er op dit moment ook nog geen mogelijkheid binnen WhatsApp om data aan CRM-systemen te koppelen waardoor bedrijven weinig inzicht hebben. Tot slot is en blijft Whatsapp een externe dienst waar je als bedrijf afhankelijk van wordt wanneer je deze inzet als marketingtool.

Conclusie
Persoonlijk ben ik van mening dat WhatsApp een heel interessant platform is waar jammer genoeg, het gros van de bedrijven  nog weinig aan heeft. Het risico van WhatsApp als marketingtool is namelijk hoger dan de opbrengst. Daarnaast past het niet bij ieder bedrijf en kost het veel tijd om deze tool actief in te zetten en bij te houden.  Kortom om te bepalen of WhatsApp interessant is als marketing tool dient een bedrijf op voorhand een duidelijke WhatsApp-strategie op te stellen en echt helder voor te ogen wat ze precies gaan delen met hun klanten.

WhatsApp is dus zeker een overweging waard. Er überhaupt over nadenken is al een hele belangrijke stap. De juiste strategie bepalen is de volgende. Ik wens je veel succes!
Mocht je meer over mobile marketing willen weten? Bekijk dan eens de artikelen onder het kopje; mobile marketing.

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Newcom Research & consultancy. (2016). Het Nationale Social Media Onderzoek 2016. Newcom Research & consultancy.

Ruiter, J.-W. d. (2015, Maart 31). Whatsapp als marketingmiddel; Iets voor jouw bedrijf? Opgeroepen op November 1, 2016, van Website van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2015/03/31/whatsapp-als-marketingmiddel-iets-voor-jouw-bedrijf/

Sprout. (2016, juni 16). Alles wat je moet weten over Whatsapp marketing. Opgeroepen op 11 2016, 2016, van Website van Sprout: http://www.sprout.nl/artikel/direct-marketing/alles-wat-je-moet-weten-over-whatsapp-marketing

Voorberg, R. (2015, Mei 27). Whatsapp, de manier om in gesprek te gaan met mogelijk klanten. Opgeroepen op November 1, 2016, van Website van marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/whatsapp-de-manier-om-in-gesprek-te-gaan-met-mogelijke-klanten

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s