Een infectie tot succes

Ondanks dat je misschien niet meteen weet waar de term; ‘viral marketing’ voor staat, zal je wel een ervaring met een dergelijke campagne hebben gehad.  Om dezen reden licht ik het begrip ‘viral marketing’ met vier voorbeelden toe. Eveneens zal ik toelichten hoe je nou zo’n viral marketingcampagne op zet.

Movember campagne
Omdat het momenteel november is begin ik met misschien wel de meest bekende viral marketing campagne van dit moment; the movember moustache month. Ook wel; de laat een maand je snor staan — maand! Een viral die is opgezet in 2003 door een organisatie die opkomt voor de gezondheid van de man. Mannen blijken namelijk wereldwijd jonger te sterven dan vrouwen door gezondheidsproblemen zoals : prostaatkanker, teelbalkanker en mentale gezondheid.  Ondanks dat het initiatief in 2003 op kleine schaal werd ondersteund is het vandaag de dag uitgegroeid tot een wereldwijd begrip met meer dan 5 miljoen aanhangers. Overal ter wereld delen mannen foto’s met snorren en worden er geweldige evenementen opgezet. De kracht van deze organisatie? Er heerst één gezamenlijk doel: de gezondheid van mannen verbeteren wereldwijd (Movember, 2016).

Hema worst en poes – gaypride2016
Hema is van en voor iedereen. Eén van de mooiste en meest welverdiende virals rondom de gaypride van 2016 is dan ook voor Hema, met de geweldige Hema worst en tompouce shirtjes. De limited-edition shirtjes werden aanprijst door zowel een verliefd homo- als lesbiekoppel en de winst van de producten werd volledig gedoneerd aan het Gay-straight-alliance network. De kracht van deze campagne naar mijn mening? Het past precies bij alles waar Hema als merk voor staat (Rompa, 2016).

Hema Gaypride

Hema gaypride 2016

Axe – Find your magic
Axe gooide in 2016 het roer om. Zo lag de focus niet meer op de perfecte man, maar op de gewone man. De man die Axe gebruikt. Want mannen zijn er in alle soorten en maten. Dit initiatief van Axe sloeg goed aan bij het publiek zo is de video al bijna 200.000 keer bekeken. De kracht van deze campagne ligt naar mijn mening bij de eerlijke en inspirerende boodschap; dat je niet perfect hoeft te zijn om geweldig te zijn. Iedereen heeft namelijk wel iets wat hem of haar bijzonder maakt (Cuiper, 2016).

Always- Play like a girl
Tot slot eindig ik met een bijzondere viral marketingcampagne van maandverband merk: Always. Dit bedrijf besloot  dat het tijd was om eens een einde te maken aan de taboes rondom sport voor meisjes/vrouwen. Zij krijgen namelijk nog steeds te horen dat ze bepaalde sporten niet kunnen beoefenen omdat ze vrouw zijn. Always moedigt met haar campagne meisjes over de hele wereld aan om hier vooral niet voor terug te deinzen. De hele campagne draait om het stimuleren van de zelfverzekerdheid van sportende meisjes over de hele wereld, onder de slagzin: Play like a girl –always. De kracht van deze campagne ligt in de herkenbaarheid van deze taboes rondom sport voor vrouwen (Always, 2016).

Conclusie
Waarschijnlijk heb je nu een beter beeld bij een viral marketingcampagne. Het is eigenlijk een idee dat zo ontzettend populair wordt, dat het zich als een virus verspreidt middels social media kanalen. Wat de bovengenoemde voorbeelden gemeen hebben is vooral de aard van de boodschap en de mate waarin de boodschap aansluit bij het imago van het bedrijf. Ook is het belangrijk dat de campagne een reactie uitlokt.  Hieronder volgen een aantal tips voor het opstellen van een dergelijke campagne (Bael, 2015). Vergeet daarbij niet, dat je nooit van te voren kunt inschatten of iets viral gaat. Ook weet je niet van te voren wat het je gaat opleveren als bedrijf.

  1. Doel en doelgroep
    Bedenk altijd van te voren wat je wilt bereiken met een viral campagne en vooral, wie je er mee wilt bereiken.
  2. Maak de boodschap prikkelend
    Kies een boodschap die bij de doelgroep en het doel past en houdt deze kort maar krachtig. Deze boodschappen verspreiden zich namelijk het best.
  3. Zet een website op pagina op rondom de campagne
    Geef de campagne een plek om tot leven te komen en geef deze vorm conform de huisstijl van je bedrijf.
  4. Houdt het webadres herkenbaar en kort
    Dit leidt namelijk eerder tot acties, houdt het daarom eenvoudig.
  5. Kies je patiënten ook wel ‘sneezers ’genoemd
    Wie ga je injecteren met je viral?  Zoek vooral naar invloedrijke personen binnen je gekozen doelgroep. Deze personen kunnen je campagne namelijk snel en effectief verspreiden.
  6. Kies je kanalen
    Het is heel belangrijk om precies te weten op welke kanalen je doelgroep actief is. Je introduceert je campagne immers alleen op de kanalen waarvan je weet dat je doelgroep zich hierop bevindt. Anders kun je verwachten dat de viral geen succes wordt.
  7. Meten = weten
    Zorg ervoor dat je weet wat de reikwijdte van de ‘sneezers’ is en beloon deze eventueel voor hun promotionele activiteiten.

Ik wens je heel veel succes!

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Always. (2016). Our epic battle like a girl. Opgeroepen op November 7, 2016, van Website van Always: http://always.com/en-us/about-us/our-epic-battle-like-a-girl

Bael, C. v. (2015, November 7). Virale marketing van idee tot virus. Opgeroepen op November 7, 2016, van Website van lincelot: https://www.lincelot.com/virale-marketing-van-idee-tot-virus/

Cuiper, W. (2016, Januari 15). Old spice is terug, drink met mate en mannen op hakken. Opgeroepen op November 7, 2016, van Website van marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/viral-friday-week-2-2016-old-spice-is-terug-drink-met-mate-mannen-op-hakken

Movember. (2016). About – story, vision, history. Opgeroepen op November 7, 2016, van Website van movember.nl: https://nl.movember.com/about/history

Rompa, O. (2016, Juli 22). Worst en poes van de hema pride 2016. Opgeroepen op November 7, 2016, van Website van Dutchcowboys.nl: http://www.dutchcowboys.nl/marketing/worst-en-poes-van-de-hema-pride2016

Advertenties

Een gedachte over “Een infectie tot succes

  1. Leuk artikel Laura, en fijn dat ik als inspiratie mocht dienen. Goede toevoeging ook op het einde. Je weet nooit wat zal aanslaan en wat niet, maar als je vooraf je huiswerk maakt en achteraf goed meet dan kun je je kansen op succes gevoelig vergroten. Veel succes nog met je blog!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s