Leuk zijn & blijven – zo doe je dat

Email-icoon

Email-icoon

Emailmarketing is bekend begrip in de online wereld en bestaat al jaren. Grotendeels natuurlijk door de winstgevende aard van het middel. Zo blijkt uit het Nationaal emailonderzoek 2016 dat meer dan 55% van de Nederlanders meer dan één keer per jaar een aankoop doet naar aanleiding van een e-mail (Westerhuis, 2016).  Daarnaast is 90% van de Nederlanders ingeschreven op een e-mail nieuwsbrief.

Dit Klinkt allemaal erg goed, maar het is ook belangrijk voor bedrijven om vooruit te blijven kijken. Want uit dit zelfde onderzoek blijkt namelijk ook dat een te hoge frequentie en gebrek aan relevantie nummer één en twee van de meest voorkomende uitschrijfredenen zijn.

Kortom, standaard opgestelde e-mails met onpersoonlijke teksten werken niet meer. Zo heeft dit jaar 76% van de Nederlanders zich uitgeschreven van email-nieuwsbrieven. Daarom zullen in deze blogpost een aantal nieuwe methodes worden besproken voor de optimalisatie van je huidige emailmarketing.

Personaliseren
Veel bedrijven investeren hun tijd en middelen in het creëren van homogene content en email marketing campagnes gericht op de massa.  Voor sommige bedrijven werkt deze strategie. Echter moeten bedrijven in de toekomst wel bereid zijn om mee te veranderen met hun klanten door zich aan te passen, ondanks het succes van massa emailcampagnes in het verleden. Zo blijkt volgens de Digital marketing Association (DMA) dat meer dan 75% van emailmarketing omzet, wordt gegenereerd door gepersonaliseerde emailcampagnes (Manthei, 2016). Klanten voelen zich steeds meer verbonden met bedrijven die waardevolle en persoonlijke belevingen bieden. Bedrijven die deze denkwijze hanteren hebben volgens de DMA een stijging van 760% in de omzet vastgesteld. Gepersonaliseerde marketing doet er dus toe, zie hieronder drie stappen die hieraan kunnen bijdragen.

  1. Segmenteer je klantendatabase
  2. Zorg voor dynamische content
  3. Maak gebruik van marketing automation systemen die je kunnen helpen bij het perfect afstemmen van je e-mails op je lezers en je inzicht geven in de effectiviteit.
Email leesbaar

Email leesbaar op meerdere apparaten

Vergeet mobile niet!
We leven in een wereld die continu verbonden is en razendsnel veranderd. Weg zijn de dagen dat we nog zonder telefoon ons huis verlieten. Onze mobiele telefoon zorgt ervoor dat we de gehele dag verbonden zijn met de digitale wereld. Zo blijkt uit het nationaal email onderzoek 2016 dat de gemiddelde Nederlander zijn email 1 tot 3 keer per dag checkt.

Emailmarketing met een focus op online optimalisatie is dus niet langer; fijn om erbij te hebben, maar iets wat gewoon noodzakelijk is (Hargrave, 2016).  Op dit moment leest 37%  van de Nederlanders zijn of haar email via een mobiele versie en dit aantal stijgt nog elk jaar met een paar procent. Neem bijvoorbeeld even een moment om op je mobiel, de inbox van je email te checken. Je ziet: informatie over de verzender, het onderwerp en de eerste tien woorden van je email. Omdat je als mobiele ontvanger enkel deze elementen ziet, zijn deze dus cruciaal voor de prestatie.

Om te zorgen dat mobiele lezers hun email openen, dient een bedrijf dus deze elementen zo te optimaliseren dat deze impact op de ontvangers maken. Zorg er dus altijd voor dat je emailcampagne ook via een mobiele versie functioneert door dit grondig te testen.

Content
Klanten zijn gewend geraakt aan e-mails die bezaaid zijn met tekst en statische content. Het is daarom tijd om dit te veranderen. Voeg daarom dynamische content toe aan emailcampagnes door gebruikt te maken van een video of animatie (Jaminson, 2015). 2016 is niet voor niks het jaar van de GIF’s (bewegende plaatjes). Deze animaties worden hoofdzakelijk gebruikt voor social media en email marketing campagnes. Video daarentegen is weer een heel ander belangrijk component dat je kan toevoegen aan je e-mails. Je kunt via een video namelijk daadwerkelijk iets aan je lezer laten zien, in plaats van enkel vertellen. Tot slot hebben volgens Wistia inc. ( Een Amerikaans video hosting en analytics bedrijf), e-mails die video’s bevatten een 300% hogere click-through rate dan de emails zonder. Kortom zeker iets om te overwegen als bedrijf.

Content

Content

Ondanks dat de markt continu ontwikkelt, is email marketing blijvend. Net als met andere onderdelen van marketing dienen marketeers zich continu aan te passen aan de steeds veranderende omgeving om relevant te blijven. Hopelijk kunnen de hier bovengenoemde methodes je helpen bij het optimaliseren van je emailcampagnes.

Veel succes

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Hargrave, S. (2016, Oktober 17). Customers are mobile is your emailmarketing? Opgeroepen op November 1, 2016, van Website van mediapost: http://www.mediapost.com/publications/article/286952/customers-are-mobile-is-your-email-marketing.html

Jaminson, K. (2015, Juli 27). 10 emailmarketing tips voor content marketeers. Opgeroepen op November 1, 2016, van Website van contentharmony: http://www.contentharmony.com/blog/email-marketing-tips/

Manthei, L. (2016, 1 November). 3 way to make email marketing work for you. Opgeroepen op November 2, 2016, van Website van Multichannelmerchant: http://multichannelmerchant.com/marketing/3-ways-to-make-email-marketing-work-for-you-01112016/

Westerhuis, H. (2016). Nationaal emailonderzoek 2016. Blinker in samenwerking met C.G.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s