Mobile marketing; Er is geen ontkomen aan!

We kunnen er niet meer zonder leven, onze smartphone is één van de belangrijkste dingen in ons leven. We maken er foto’s mee, we lezen er ; e-mails, kranten en magazines op en tot slot misschien nog wel het aller belangrijkst: we communiceren er non-stop mee. Om dezen reden is het voor een bedrijf tegenwoordig bijna ondenkbaar om mobile marketing buiten te sluiten. In deze blogpost zal ik toelichten waarom het nou zo belangrijk is om als bedrijf hier op in te spelen en natuurlijk vooral, hoe je dit dan doet.

Om een helder beeld te schetsen van het belang van mobile marketing zal ik een aantal belangrijke cijfers benoemen. Allereerst is de omzet via mobiel in 2016 zo’n 57 procent toegenomen ten opzichte van het jaar 2015. Daarnaast leidt 70% van alle mobiele zoekopdrachten binnen een uur tot een actie op een website. Tot slot checkt 68% van de Nederlanders zijn of haar mobiele telefoon binnen 15 minuten nadat ze wakker worden. Uit al deze cijfers kan dus wel geconcludeerd worden dat mobile marketing een ‘booming business’ is (Dussen, 2016).

Toepassen in praktijk
Naast het feit dat mobile marketing op financieel vlak interessant is, moet ook niet vergeten worden dat het onze toekomst is. Hoe eerder je als bedrijf zorgt dat je mobile marketing toepast, hoe eerder je de vruchten ervan kunt plukken. De mobiele revolutie en haar technieken razen onverminderd door en iedere dag worden er wel nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Marketeers krijgen dan ook steeds meer keuze in de wijze waarop zij mobile marketing kunnen toepassen. Maar zoals bij zoveel marketingdilemma’s draait ook deze keuze volledig om de doelgroep. Hieronder een aantal interessante technieken voor mobile marketing (Verhoeven, 2016):

  • Kunstmatige intelligentie

    Machine learning

    Machine learnng

    Misschien wel één van de spannendste ontwikkelingen van dit moment; kunstmatige intelligentie. Door al de data die we aan onze apparaten ter beschikking stellen, weten en leren ze steeds meer over ons. Zo kunnen ze ons beter assisteren en hebben we minder ‘menselijke hulp’ nodig. Actief in de dienstverleningssector? Pas deze techniek dan toe door middel van een chatbot. Klanten hoeven dan namelijk niet meer te wachten op een medewerker, maar worden ten alle tijden direct geholpen.

  • Virtual reality
    Diverse bedrijven zoals Albert Heijn, L’Oréal, The north face en Audi gingen je al voor. Virtual reality is een geweldige manier om je klanten een beleving te bieden die ze niet snel zullen vergeten. Daarnaast levert deze techniek, wanneer succesvol toepast, veel publiciteit op. Het voornaamste doel van virtuel reality is dan ook; het vergroten van je merkengagement. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. Begin bijvoorbeeld eens met een 360 graden video, gegarandeerd dat je hiermee een statement maakt. Zie hieronder een voorbeeld van de efteling.

  • Games
    Mobile gaming

    Mobile gaming -nintendo

    Het beste voorbeeld van mobile gaming, is naar mijn mening Pokémon Go. Deze mobile game had Nederland compleet in zijn ban. Kinderen maar ook volwassen gingen massaal de straten  op met alle gevolgen van dien. Jammer genoeg horen we er nu (een aantal maanden later) weinig meer van en dat zegt naar mijn mening ook precies hoe lastig het is om een goede mobile game te ontwikkelen, mensen zijn er immers snel op uitgekeken. Daarnaast moet je er als bedrijf ook een flink budget voor over hebben, omdat het ontwikkelen van een game zeker niet goedkoop is. Toch neemt dit niet weg dat mobilegames heel interessant zijn, we spenderen immers niet voor niks steeds meer tijd aan mobiele spelletjes (Akkerman, 2015). Toepassen? bedenk waar jouw bedrijf inspeelt op het dagelijks leven van je klant en werk dit uit tot een spel. De verdere uitwerking van de game kun je dan bij game-developers neerleggen.

  • Mobiel betalen
    Mobile payment

    Betalen met je mobiel

    Het kan natuurlijk al een tijdje; betalen via een App van je bank. Daarnaast dragen ook steeds meer webshops bij aan een snellere betaling. Toch valt er op dit gebied nog veel te winnen want veel van deze systemen werken nog moeizaam samen of zijn niet volledig geïntegreerd. Grote spelers zoals Apple, Google en Samsung haken hier actief op in en introduceren binnenkort hun eigen betalingssystemen. Betalen gaat in de toekomst dus eenvoudiger via mobiel worden en de kans op een universele methode neemt hierdoor aanzienlijk toe. Als bedrijf kun je vele voordelen uit een mobiel geïntegreerd betalingssysteem halen zoals waardevolle betalingsdata  die kunnen helpen bij  personalisatie (Ebeling, 2015). Maar ook snelheid en veiligheid zijn twee belangrijke voordelen. Op tijd in haken op deze ontwikkeling is dus het beste wat je als bedrijf kunt doen. Dit doe je door nu al uitgebreid de mogelijkheden te onderzoeken van deze systemen.

Conclusie
Mobile marketing is een ontwikkeling waar je als bedrijf niet aan kunt ontkomen en dat is maar goed ook! Het opent namelijk alleen maar meer nieuwe deuren voor creatieve ideeën en brengt ons nog dichter bij onze klant. Het streven om klanten echt te begrijpen en helpen wordt hierdoor toch een stukje eenvoudiger. Onderzoek daarom voor je eigen bedrijf eens,  in welke Touch points van de customer journey de smartphone van toepassing is of kan zijn. Wellicht brengt dit interessante nieuwe inzichten met zich mee. Neem daarnaast ook eens een kijkje onder het tabblad social media. Hier beschrijf ik diverse platformen die zeker ook implementeerbaar zijn voor mobile marketing.

Veel succes!

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Akkerman, W. (2015, Januari 28). Er wordt meer tijd besteed aan mobile gaming. Opgeroepen op November 7, 2016, van Website van tabletsmagazine: https://www.tabletsmagazine.nl/2015/01/er-wordt-meer-tijd-besteed-aan-mobile-gaming/

Dussen, L. v. (2016, Juni 14). Vier mobile marketing trends van 2016. Opgeroepen op November 7, 2016, van website van netprofiler: https://www.netprofiler.nl/blog/traffic-optimization/vier-mobile-marketing-trends-2016/

Ebeling, M. (2015, December 24). Mobile payments de toekomst start nu. Opgeroepen op November 7, 2016, van Website van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/mobile-payments-de-toekomst-start-nu

Verhoeven, J. (2016, september 8). 6 inzichten over mobile ie geen marketeer mag missen. Opgeroepen op november 11, 2016, van Website van frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/09/08/6-inzichten-over-mobile-die-geen-marketeer-mag-missen/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s