Linkbuilding; iets om op te bouwen.

 

Linkbuilding

Linkbuilding

Link building is misschien wel één van de belangrijkste middelen bij een SEO campagne ( meer weten over SEO?) Desondanks dit gegeven wordt linkbuilding vandaag de dag nog regelmatig als een simpel middel voor de promotie van relevante URL’s beschouwd. Traditionele marketeers focussen zich nog te veel op enkel links promoten in plaats van het opzetten van een weloverwogen linkbuildingstrategie. In deze blogpost zal ik daarom uitleggen wat de term inhoudt en een aantal manieren bespreken die je kunnen helpen in de praktijk.

Wat is het? – in het kort
Linkbuilding is het genereren van links vanaf gerelateerde externe webpagina’s naar gerelateerde pagina’s op de eigen website, met als doel het populairder maken van de eigen websites en zo hoger te scoren in de zoekmachines zoals Google (Nierop, 2015).

Netwerken
Relaties zijn essentieel voor linkbuilding, want als je online populair bent zal het eenvoudiger zijn om een relevante link doorgelinkt te krijgen. Dit kun je het beste doen door te netwerken. Zo heb je op dit moment misschien wel een aantal interessante connecties in je kringen die je kunnen helpen. Daarnaast kan je altijd beginnen met het delen van hun artikelen of website links door middel van je social media accounts. Als je dit een tijdje doet, wordt je vanzelf opgemerkt en kun je eens voorzichtig om een gunst vragen ( in de vorm van het delen van linkjes). Heel belangrijk is echter wel, dat dit je niet de vrijheid geeft om slechte content te leveren. De links die je aanbiedt moeten namelijk wel in relatie staan met de content waaraan ze gekoppeld zijn. Je belangrijke connectie zal het immers ook niet waarderen als je slechte links levert (Smith, 2016).

Wil je meer weten over netwerken voor bedrijven?

Maak je website aantrekkelijk
Ondanks dat voor sommige marketeers 100 mailtjes per dag versturen met linkverzoeken normaal is, werkt het optimaliseren van de links op de pagina’s van je website nog steeds het beste wanneer je selectief een aantal niche termen zoals ‘middelen of instrumenten’ aan de content toevoegt (ook niet te veel want Google straft je hier onmiddellijk voor af). Hierdoor kunnen andere marketeers actief in dezelfde branche dezen namelijk eenvoudig identificeren en wordt je niet honderd keer afgewezen via mail. Wanneer je dan een verzoek om en link van een dergelijke marketeer ontvangt kun je natuurlijk best om een gunst terug vragen. Echter geldt ook hier dat je alleen goede content kan bieden die aansluit op de link.

Voor wat hoort wat
Uiteraard moet je niet met iedereen in zee gaan wat betreft linkbuilding, maar vergeet niet dat het belangrijk is om bij goede linkpartners zo nu en dan iets terug te doen. Hierdoor zal je sneller een sterk merk opbouwen en als een waardevolle en betrouwbare site worden beschouwd.

Wordt de beste van de klas
De beste website binnen de branche worden is lastig en kost heel erg veel tijd. Maar wanneer je het bent straal je autoriteit en vertrouwen uit en zal linkbuilding vrijwel vanzelf gaan. Je content is dan namelijk zo goed dat websites je massaal aanbevelen, wat weer een positief effect heeft op je vindbaarheid. Let er wel op, dat wanneer je de beste bent je ook erg kritisch zal worden beoordeeld door andere website. Hierdoor ben je verplicht continu hoogwaardige kwaliteit te blijven leveren door te innoveren.

Moedig interactie aan
Zorg dat de reactiesectie van je blogpost een interactieve omgeving is waar mensen met elkaar kunnen discussiëren en reageer zelf ook op de vragen van je lezers. Hierdoor begrijp je lezers beter, waardoor je in de toekomst nog waardevollere content kunt leveren (Bunskoeke, 2016).

Conclusie
Als je een succesvolle SEO campagne wilt opzetten zal je gebruik moeten maken van natuurlijke linkbuilding, want uiteindelijk draait het allemaal om de waarde van de content die je deelt. Als je linkbuilding lastig vind raad ik je vooral aan om er eens een webinar over te volgen. Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook verder op onderzoek gaan. Geen tijd voor? Geen paniek, linkbuilding is uit te besteden bij diverse specialisten. Ik wens je veel succes!

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Bunskoeke, R. (2016, Augustus 13). Kwalitatieve linkbuilding. Opgeroepen op November 8, 2016, van Website van 000.nl: https://000.nl/linkbuilding/

Nierop, W. v. (2015). Wat is linkbuilding? Opgeroepen op November 1, 2016, van Website van marketingportaal: https://www.marketingportaal.nl/online-marketing/wat-is-linkbuilding

Smith, R. (2016, November 5). 5 ideas to amplify your linkbuildingstrategy. Opgeroepen op November 8, 2016, van Website van business2community: http://www.business2community.com/seo/5-ideas-amplify-link-building-strategy-01699227#2eir1MISDEhJlpe3.97

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s