SEO; de ultieme bezigheidstherapie voor marketeers

Hoog in de zoekresultaten van Google worden weergeven, iedereen heeft het erover en het lijkt tegenwoordig zelfs te definiëren of je als bedrijf überhaupt bestaat. Eén van de meest gebruikte technieken in dit vakgebied van online marketing is SEO. Deze term staat voor de optimalisatie van organische zoekresultaten in zoekmachines. Omdat het organische zoekresultaten betreft,  vereist deze optimalisatie veel tijd, waardoor resultaat niet direct zichtbaar is (denk aan minimaal een half jaar). In deze post ligt ik toe wat SEO precies inhoudt en vertel ik hoe je deze techniek zelf kunt toepassen. In de video hieronder wordt het begrip uitgelegd (Edwords, 2016).

Wat kun je zelf doen met SEO?

Google second page

Harde realiteit

  1. Kies voor een korte beschrijvende URL
    De URL (domeinnaam van je website), is een belangrijk element voor de zoekmachine. Zorg er dan ook voor dat deze kort en duidelijk je website beschrijft zodat de zoekmachine je kan indexeren (Emerce, 2015).
  2. Focus je op één onderwerp of trefwoord
    Tegenwoordig is het niet meer gebruikelijk om zoveel mogelijk trefwoorden of onderwerpen op één pagina te proppen, je kunt immers prima gevonden worden wanneer je alleen trefwoorden voor één specifiek onderwerp gebruikt.
  3. Plaats dit onderwerp/trefwoord vooraan in de titel van je pagina, tabblad en artikel (h1)
    Google ziet het eerste woord namelijk als het belangrijkste onderwerp van de tekst. Sowieso is het altijd slim om het onderwerp/trefwoord in de titel te zetten, hiermee help je google met indexeren (Eldijk, 2016).
  4. Gebruik in linkteksten het onderwerp/trefwoord
    Als je een link plaatst ziet Google het woord dat je linkt als onderwerp. Daarom is : klik hier voor informatie over the social bird niet goed, want het onderwerp van deze link is dan immers; hier.  Wel juist is; meer weten over the social bird? Zo’n woord met een link wordt in de SEO-wereld ook wel een anchor tekst genoemd.
  5. Gebruik het onderwerp/trefwoord in de eerste 50 tot 100 woorden van het artikel
    Google checkt het begin van je artikel en kijk zelfs naar zins- en alineaopbouw. Het is daarom essentieel om het juiste zoekwoord te gebruiken in je artikel.

De hier bovengenoemde tips zijn erg globaal, maar kunnen je al een eindje op weg helpen. Ik raad je zeker aan om eens te kijken naar websites, pagina’s en artikelen van bekende bedrijven die hoog in de zoekresultaten worden weergegeven. Daarnaast kun je natuurlijk ook zelf op onderzoek gaan naar interessante SEO tips. Echter blijft een feit dat we nooit volledig zullen weten waar Google precies naar kijkt omdat ze telkens het algoritme van hun zoekmachine blijven verbeteren en aanpassen. Toch is één ding zeker: google houdt van goede content. Als je er dus voor kunt zorgen dat wat je plaatst inhoudelijk overeenkomt met de zoektermen die je gebruikt, zal je al een aardige plaats in de zoekresultaten bemachtigen.

Veel succes!

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Edwords. (2016). Definitie SEO. Opgeroepen op November 8, 2016, van Website van Edwords: http://www.edwords.nl/kennisbank/definitie/seo/

Eldijk, T. v. (2016, Oktober 12). De 10 beste SEO tips. Opgeroepen op November 8, 2016, van website van van Eldijk: https://www.vaneldijk.nl/artikelen/de-10-beste-seo-tips

Emerce. (2015, Januari 7). Tien onmisbare SEO tips 2015. Opgeroepen op November 8, 2016, van Website van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/tien-onmisbare-seo-tips-2015

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s