Shazam; biedt een luisterend oor!

Ken je dat gevoel wanneer je in een ruimte bent, waar echt een heel leuk nummer wordt gespeeld, maar je hebt geen idee hoe het heet of van welke artiest het afkomstig is! Dan biedt de applicatie Shazam je daar de oplossing voor.

Wat is het?
Shazam is een mobiele applicatie die een nummer kan detecteren en identificeren (taggen), door je telefoon simpelweg in de buurt van de speaker te houden.  De applicatie is razend populair wereldwijd met meer dan 500 miljoen gebruikers in 200 verschillende landen en een groeiend aantal van 13 miljoen gebruikers per maand (Smith, 2016). Door dit groeiende aantal gebruikers zien ook steeds meer bedrijven de potentie van Shazam. 

Shazam

Afbeeldig 1:Shazam op je telefoon

Muziek
Allereerst zie je hierboven een voorbeeld van de applicatie, wanneer er een muzieknummer gedetecteerd is. Zo is te zien dat Shazam naast het nummer, album en de artiest ook de songtekst weergeeft. Daarnaast biedt de applicatie je ook de mogelijkheid om: het nummer te downloaden op ITunes, te luisteren op Spotify of te delen met je vrienden (Saumtally, 2015). Met de extra functie; autotagging kan je Shazam tot slot zelfs automatisch alle muziek om je heen laten detecteren waardoor je vervolgens kan selecteren welke muziek je wel of niet leuk vond. Handig op een feestje  bijvoorbeeld.

Shazam blijft groeien

Echter is muziek detectie niet het enige functiegebied van Shazam. In 2011 besloot de dienst  met TV-tagging ook de televisie markt te betreden met als uitkomst dat dit hedendaags de grootste inkomstenbron van Shazam is. Bedrijven zien namelijk in dat Shazam de perfecte dienst levert voor de verbetering  van hun content management.

Hoe werkt TV-tagging?
Stel je voor je zit op de bank TV te kijken en  tijdens de commercial break zie je een trailer voorbijkomen van een film die je heel leuk lijkt. Je opent de shazam app en richt deze richting de TV ( je tagt een commercial). Shazam verzamelt vervolgens relevante informatie zoals: meer trailers, foto’s, website met meer informatie, etc. Super handig toch? En het bespaard jou als klant heel wat zoekwerk, plus dat je het meteen met je vrienden kunt delen (Potts, 2016).

Bedrijven kunnen met deze dienst dus meer uitgebreide content delen. Zo gebruikte Peugot, Shazam om gebruikers door te linken naar een app waar jezelf je eigen peugot 108 kon ontwerpen en linkte Jaguar gebruikers door naar een pagina over het interieur van hun auto’s.

Meer opties
Maar er zijn meer opties, Shazam gebruikt TV-tagging niet alleen voor commercials maar ook voor televisie programma’s, sport, in winkels, bioscopen en award uitreikingen of ceremonies. Hieronder zal ik deze opties kort toelichten (Shazam, 2016).

  • TV-programma’s
    Tag een programma dat je bekijkt om hier meer informatie over te krijgen, zoals acteurs of presentatoren en eventuele kandidaten (Idols bijvoorbeeld). Door dit programma te taggen kun je het delen met je vrienden. Ook geeft Shazam weer welke programma’s populair zijn en veel worden bekeken door je vrienden.
  • Sport
    Wanneer je sport kijkt en benieuwd bent naar de statistieken, scores en overzichten van wedstrijden biedt Shazam je ook daar een uitkomst op. Tag simpel weg de wedstrijd met je telefoon en laat Shazam de rest van het werk doen.
  • In winkels
    Als je in je favoriete winkel loopt en meer van een bepaalde collectie wilt zien kun je ook door middel van Shazam naar deze extra informatie worden doorgelinkt. Deze mogelijkheid kun je zien als het scannen van een QR-code.
  • Bioscoop
    Zit je in een bioscoop en komt er een commercial voorbij waar je meer informatie over wilt? Open de Shazam app en tag de commercial.
  • Award uitreikingen of ceremonies
    Live een award uitreiking aan het volgen? Dan kan een poll of overzicht van voorspellingen je waardevolle informatie bieden. Ook hiervoor dien je simpelweg alleen de uitreiking te taggen met je telefoon. Shazam levert de rest van de informatie.

Voor wie is Shazam geschikt?

Bezoekers profiel 2014

afbeelding 2:Bezoekersprofiel Shazam

Het is natuurlijk belangrijk dat je weet wie Shazam gebruikt voor je de applicatie als marketingtool inzet. De app blijkt het meest gebruikt te worden door mensen tussen de 16 en 44 jaar (Mcgrath, 2015).  Dit zijn ook de gebruikers die het snelst betalen voor muziek online. Hierboven zie je daarnaast een afbeelding met het bezoekersprofiel uit 2014 ter illustratie. Natuurlijk dien je als bedrijf ook logisch te blijven nadenken over het doel wat je wilt realiseren en of de applicatie wel of niet bij je bedrijf past. Ik raad je dan ook aan, om de casestudy’s op de website van Shazam eens te bekijken. Wellicht geven deze je inspiratie voor een eigen campagne. Daarnaast kun je eens contact op nemen met Shazam om te sparren over de mogelijkheden.

Ik wens je veel succes!

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Mcgrath, F. (2015, April 16). Why Shazam is worth 1 billion. Opgeroepen op November 14, 2016, van Website van globalindex.net: http://www.globalwebindex.net/blog/why-shazam-is-worth-1-billion

Potts, R. (2016). Shazam to ID your TV. Opgeroepen op November 14, 2016, van Website van imavex: http://www.imavex.com/shazam-to-ID-your-TV.html

Saumtally. (2015, Februari 26). Shazam as a marketingtool. Opgeroepen op November 14, 2016, van Website van Saumtallymarketing: https://saumtallymarketing.wordpress.com/2015/02/26/shazam-as-a-marketing-tool/

Shazam. (2016). Over ons. Opgeroepen op November 14, 2016, van Website van Shazam: http://www.shazam.com/nl/company

Smith, C. (2016, 14 Juli). Shazam statistics. Opgeroepen op November 14, 2016, van Website van expandedramblings: http://expandedramblings.com/index.php/shazam-statistics/

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s