Webinar 1: Google Adwords

In deze blogpost vindt je mijn samenvatting van de webinar over Adwords van Arjan Burger (docent bij Eduvision) (A.Burger, 2016). Ik heb deze Webinar met veel plezier gevolgd en vond de informatie erg waardevol. Ik wens je dan ook veel leesplezier!

Wat is het?
Google Adwords kun je zien als hulpmiddel voor Search engine advertising (SEA). Het is eigenlijk een adverteerprogramma van Google waarmee bedrijven hun onderneming, producten en/of diensten kunnen promoten bij internetgebruikers op websites van Google en haar partners.  Wanneer je zelf een kijkje op Google neemt zie je dat advertenties steeds breder worden ingezet waardoor Adwords waardevol is voor commerciële organisaties.

Hoe werkt Adwords?
Hieronder de basisstappen, stap 3 t/m 5 zullen verder in de samenvatting worden toegelicht.

  1. Aanmelden en activeren van een Google Adwords account (wees slim: zoek op het web naar kortingscodes)
  2. Instellen van taal en locatie
  3. Aanmaken van campagnes, advertentiegroepen en advertenties
  4. Selecteren van zoekwoorden
  5. Bepalen van CPC (cost per click) en dag budget

Stap 3: Aanmaken van campagnes, advertentiegroepen en advertenties
Het opzetten van een Adwords campagne is best complex. Het is daarom handig om de opzet op papier uit te schrijven. Kies daarnaast voor een logische opbouw van advertentiegroepen zoals in de afbeelding hieronder is weergegeven.

adwords-campagne

Vervolgens maak je een selectie van een aantal zoekwoorden onder elke advertentiegroep waar je vervolgens een advertentie voor opbouwt. De opbouw van deze advertentie ziet er als volgt uit:

advertentie

Belangrijk bij het opstellen van advertenties
Wanneer je zo’n advertentie opstelt moet je ervoor zorgen dat je deze relevant en wervend schrijft met call to actions en herhaalde zoekwoorden. Dit verhoogt namelijk het aantal door-kliks en dus ook je kwaliteitsscore. Gebruik daarnaast ook USP’s en zorg dat je advertentie aansluit op de landingspagina die je erbij linkt. Hieronder tot slot nog een aantal richtlijnen waar je rekening mee dient te houden:

  • Handelsnamen wel als zoekwoord of in zichtbare URL, niet in advertentietekst!
  • Maximaal 1 maal een uitroepteken gebruiken
  • Herhaal geen interpunctie tekens of symbolen
  • Correcte spelling (logisch)
  • Wanneer je ‘gratis’ gebruikt moet dit terugkeren op de landingspage.

Mogelijke fouten
Dat advertenties opstellen niet eenvoudig is blijkt uit de veelgemaakte fouten van bedrijven. Dergelijke fouten kunnen komen doordat er te veel stappen van landingspage naar conversie pagina zijn of doordat er te lange en onduidelijke formulieren op deze pagina staan. Ook kunnen slechte foto’s of tekst  een negatiefeffect op de conversie hebben. Eveneens vergeten veel bedrijven nog steeds te checken of alle belangrijke gegevens boven de vouw staan, ondanks dat dit met simpele tools zoals: Whereisthefold.com zo gecontroleerd is. Tot slot is het heel belangrijk om resultaten van Adwords campagnes altijd te monitoren met Google analytics, want alleen zo kan je de conversie in kaart brengen.

Stap 4: Selecteren van zoekwoorden
Hoe bepaal je nou welke zoekwoorden je gaat gebruiken voor je advertenties? Allereerst kun je denken aan de producten of diensten die je aanbiedt en synoniemen hiervan. Daarnaast kan je ook het merk van je bedrijf gebruiken, mits dit gedeponeerd is. Tot slot is het ook belangrijk om rekening te houden met consumententaal en vaktaal, welk land je actief bent en welke doelen mensen kunnen hebben met een bepaald zoekwoord.

Inspiratie nodig?
Gebruik je Analytics account en analyseer ook de concurrenten eens op vindbaarheid. Vergeet daarnaast niet om een brainstormsessie met collega’s in te plannen en de Keyword Planner tool van Google te gebruiken, deze kan je namelijk relevante nieuwe inzichten bieden.

Belangrijk om te weten
Hoe relevanter je bent door  specifieke zoektermen te gebruiken en zoekwoorden te combineren, hoe hoger de kans op conversie. Brede zoektermen zijn alleen handig in het begin mits je met Analytics goed monitort om achter informatie over de conversie te komen. Stem daarnaast je zoekwoorden af op je aanbod. Adverteer dus nooit met zoekwoorden die leidden naar producten of diensten waar je weinig voorraad van hebt. Tot slot zijn er ook nog uitsluit zoekwoorden. Deze zoekwoorden kun je alleen bij brede zoektermen gebruiken. Dergelijke uitsluit zoekwoorden kunnen: gratis of kosteloos zijn. Hiermee sluit je dus ongewenste traffic uit van het zoekverkeer.

Stap 5: Bepalen van CPC en dag budget
Nu wil je natuurlijk nog weten hoeveel een dergelijke Adwords campagne je nou gaat kosten. Het is daarbij allereerst belangrijk om te weten dat Adwords werkt met een veilingsysteem. De formule hieronder bepaald hoeveel je werkelijk betaald:

Werkelijke Cost per click (CPC)= Ad rank concurrent onder jou/ eigen quality score + 0.1.

Ad rank: afhankelijk van maximale cost per. click
Kwaliteitsscore: Hoe hoger hoe beter, je betaald dan immers minder. Afhankelijk van verschillende factoren zoals het zoekwoord en de landingspagina.

Omdat het in formulevorm allemaal wat complex klinkt heb ik ter verduidelijking hieronder een video van Google toegevoegd, waar precies wordt uitgelegd hoe dit systeem werkt.

Conclusie
Grotendeels zijn nu de belangrijkste basis gegevens omtrent Adwords besproken en kun je aan de slag. Adwords is namelijk een hele effectieve manier voor de optimalisatie van de conversie van je website, mits je het uiterst serieus aanpakt en goed monitort.

Ik wens je heel veel succes!

Groet,
Laura Vogel
-The social bird.

Bibliografie

A.Burger. (2016, Mei 12). Webinar Adwords. Opgeroepen op November 15, 2016, van Website van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=7kFJQg86Kf8

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s