Affiliate marketing: hoe doe je dat?

Als we het over geld verdienen op het web hebben, passeert deze term regelmatig de revue. Het klinkt heel spannend maar het is eigenlijk een verdienmodel dat al jaren bestaat. Maar met dank aan e-business en digitale technologie is het razendsnel geëvalueerd tot een unieke en dynamische tak in de online marketing wereld. Een goede reden om in deze blogpost eens te bespreken wat het precies is en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.

affiliate-marketing

Affiliate marketing in het kort

Wat is het?
Affiliate marketing is, vrij vertaald, adverteren op internet via een andere website dan de jouwe. Deze andere website (de affiliate of publisher) wordt beloond voor de leads of omzet die hij genereert (Munk, 2016). Ter indicatie hieronder een voorbeeld: Ik heb een webwinkel in sieraden en ik wil deze graag wat meer promoten. Ik heb na onderzoek geconcludeerd dat mijn doelgroep veel modeblogs leest. Het is voor mij dan heel interessant om een tekstlink, banner, button of product feed op de website van zo’n modeblog te plaatsen. De bezoekers van deze modeblog, ook wel mijn potentiele klanten, kunnen zo worden doorgestuurd naar mijn website. Uiteraard betaal ik de modeblog hiervoor, maar hoeveel en wanneer stem ik wel van te voren af. Ik en deze modeblog hebben namelijk de afspraak gemaakt dat ik ze een vergoeding per sale betaal. Dit houdt in dat de modeblog pas geld van mij ontvangt wanneer een lezer van de blog daadwerkelijk op mijn promotie klikt en iets aanschaft. Affiliate marketing is performance based. Dit betekend dat je dus alleen betaalt aan de affiliate (publisher) wanneer het doel dat je hebt vastgesteld wordt behaald. Dit doel kan sales of leads zijn. Hieronder een aantal maatstaven per doel doel (Brekelmans, 2016).

  • Verlangen: CPL= cost per lead
  • Actie: CPS= cost per sale

Toepassen in praktijk
Zoals ik in het voorbeeld hierboven aangaf is het belangrijk om precies te weten welke websites je doelgroep bezoekt. Hierdoor vergroot je namelijk de kans op conversie. Het is dus ook logisch dat ik met een sieraden webshop naar een modeblog toestap i.p.v. een golfblog. Tenzij ik kan aantonen dat mijn doelgroep geïnteresseerd is in golf. In het geval dat je als bedrijf zelf op zoek gaat naar een affiliate wordt deze partij een soort partner. Je kiest namelijk beide bewust voor elkaar.  Veel grote bedrijven als bol.com, laten affiliates hen opzoeken. Zo hebben zij een speciale webpagina aan hun affiliate beleid toegewijd, waarop mogelijk publishers precies kunnen lezen aan welke eisen ze dienen te voldoen (bol.com, 2016).

Het is daarnaast ook mogelijk om affiliate marketing uit te besteden aan externe netwerken. Zij fungeren dan als tussenpersoon door bedrijven en affiliates samen te brengen en de gemaakte afspraken bij te houden. Dergelijke netwerken zijn: Daisycon, Zanox en Tradedoubler. Op het web kun je nog veel meer van deze netwerken vinden (Bas, 2015). Deze netwerken zijn handig voor affiliates omdat het voor hen lastiger is om in contact te komen met bedrijven. Maar ook voor bedrijven zijn deze netwerken handig omdat het ze veel werk uit handen neemt en de mogelijkheid geeft om op meerdere interessante websites te adverteren. Dit zijn websites waar ze anders misschien nooit mee in aanraking waren gekomen, maar die wel veel door hun doelgroep wordt bezocht.

Nadat je een netwerk hebt geselecteerd ga je het aanbod voor de affiliate en consument formuleren. Welke afspraken ga je dus maken en wat gaan de bezoekers te zien krijgen. Bedenk je ook goed of jezelf voldoende reputatie als adverteerder hebt en of je goed past bij de affiliate. Tot slot ga je logischerwijs aan de slag met het vormgeven van het promotiemateriaal conform de afspraken die je hebt gemaakt met de affiliate, luister dus ook naar hun input. Zorg dat het materiaal onderscheidend en origineel is zodat het rendement oplevert.

Conclusie
Affiliate marketing is makkelijk te beginnen maar vereist wel tijd en aandacht. Het is daarnaast fijn dat het werkt op basis van performance en dat er dus een no cure, no pay-beleid wordt gevoerd. Een ander voordeel is dat je een groot bereik hebt. Bezoekers die normaliter niet in aanraken waren gekomen met je bedrijf of product komen dat nu wel. Naar mijn mening is het dus een zeer interessante en toegankelijk wijze van online advertising. Voor je ermee aan de slag gaat raad ik je aan om ook zelf op onderzoek uit te gaan. Je kunt er op het web enorm veel over vinden. Ik wens je veel succes!

Groet,

Laura Vogel
-The social bird.

 

Bibliografie

Bas. (2015, November 13). De beste nederlandse affiliate netwerken`. Opgeroepen op November 2016, 2016, van website van cpa marketing: http://www.cpamarketing.nl/beste-nederlandse-affiliate-netwerken/

bol.com. (2016). Partner programma. Opgeroepen op November 22, 2016, van Website van Bol.com: https://www.bol.com/nl/m/algemeen/partner-programma/index.html?referrer=bolcomhomepage

Brekelmans, F. (2016, November 21). Hoorcollege Affiliate marketing. Powerpoint presentatie Affiliate marketing. Breda, Noord-Brabant, Nederland: Avans Hogeschool Breda.

Munk, K. (2016, Augustus 25). Affiliate marketing zo profiteer je er optimaal van. Opgeroepen op November 22, 2016, van Website van Sprout: http://www.sprout.nl/artikel/direct-marketing/affiliate-marketing-zo-profiteer-je-er-optimaal-van

Geef een reactie

