Webinar 2: Google Analytics

In deze blogpost vindt je mijn samenvatting van de webinar over Google analytics van Arjan Burger (docent bij Eduvision) (Burger, 2016). Deze tool is misschien wel het aller belangrijkst voor Online marketeers. Ik vond deze webinar dan ook erg waardevol.  Ik wens je veel leesplezier!

Wat is Google analytics
Anno 2017 zijn gelukkig de meeste bedrijven bekend met Google analytics. Maar ter illustratie hieronder een video van Google zelf, waarin precies wordt uitgelegd waar deze tool voor dient.

Starten met google Analtyics

  1. Het aanmaken van een account
    Allereerst start je met het aanmaken van een google analytics account via http://www.google.com/analytics. Hiervoor heb je wel een Google account nodig. Heb je deze niet? Maak hem dan aan via www.google.com/accounts/newaccount. Als je al een Adwords account hebt kun je zoals in de bovenstaande video naar rapportages gaan. Daarna geef je het account een naam. Let er op dat je soms meerdere websites onder 1 account hebt. Kies dus een algemene naam. Dit is ook de plek waar je emailadressen (dus gebruikers) toegang tot het Google analytics account kunt geven.
  2. Trackingcode
    Vervolgens zet je de code of ook wel het script dat je van google ontvangt onder alle pagina’s van je website. Dit kun je zowel handmatig als d.m.v. plug-ins doen zoals Yoast plug-in. Wanneer je dit niet goed hebt gedaan krijg je hiervan een melding van Analytics. Deze krijg je ook als het je wel goed is gelukt. Voor e-commerce bedrijven is er een aparte code. Deze werkt op basis van eigenschappen als productnaam en artikelcode.
  3. De cijfers begrijpen
    Nu je een functionerende google analytics account hebt wil je natuurlijk goed begrijpen waar de cijfers precies voor staan zodat je er ook iets zinnigs over kunt zeggen. Belangrijk hierbij is dat deze getallen discutabel zijn. Gebruik ze dus vooral om te sturen. Hieronder benoem ik kort de belangrijkste begrippen.
    Unieke bezoekers: iemand die in een bepaalde periode minimaal één keer een website heeft bezocht.
    Pagina weergave: Staat los van het aantal unieke bezoekers, iedere bezoeker bekijkt natuurlijk een uniek aantal pagina’s per sessie. Bouncepercentage: Hoeveel bezoekers klikken meteen terug zonder een actie uit te voeren wanneer ze op je landingspagina belanden. Ook scrollen telt als een actie. Afhankelijk van het type website dat je hebt of het getal goed of slecht is. Logischerwijs wil je als webshop een zo’n laag mogelijke bounce ratio. Een Wikipedia zal tevreden zijn met een hoge bounce ratio. Bezoekers zijn immers meteen voorzien van een antwoord op hun vraag.
  4. Conversie
    Maar waar stuur je nu eigenlijk op? In principe stuur je met analytics op conversie. Conversie kan voor van alles staan. Van een aankoop tot het downloaden van brochure. Als het maar commercieel interessant is voor een organisatie en meetbaar is.
  5. Doelen en trechters
    Conversie is dus eigenlijk een doel. Om te meten of dit doel wordt bereikt kun je op Google analytics een trechter(funnel) maken. In deze trechter kun je een voor gedefinieerde wandelroute maken die als einddoel de conversie heeft, zodat je precies weet waar het wel en niet goed gaat. Hierdoor kun je de online customer journey van je afnemers in kaart brengen.

Conclusie
In principe dekt deze samenvatting in grote lijnen de inhoud van de webinar. Het is vooral belangrijk dat je goed bedenkt wat je precies in kaart wilt brengen met analytics. Daarnaast raad ik je aan om zelf eens te inspecteren welke functionaliteiten deze tool nog meer biedt. Je kunt er namelijk enorm veel mee. Ik wens je heel veel succes!

Groet,

Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Burger, A. (2016, Mei 11). Webinar Google analytics. Opgeroepen op November 22, 2016, van Website van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=36Zzn9K6lmY

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s