Het antwoord op (bijna) alles: Content marketing

Tegenwoordig hoor je als marketeer niets anders meer: Content- want alles draait hierom. Problemen met je SEO? –content. Meer leads generen? Zorg dat je content klopt. En zelfs bij vacatures zie ik regelmatig als taak staan: content maken. Maar wat is het nou eigenlijk? Waarom is iedereen hier zo lyrisch van en wat kan het voor je bedrijf betekenen. In deze blogpost zullen we dit alles en meer bespreken.

Wat is het?
Als je het woord ‘content’ even terug trekt naar de Nederlandse taal staat content letterlijk voor het woord ‘inhoud’. En wat is inhoud? Informatie in welke vorm dan ook. Informatie waar je doelgroep geïnteresseerd in is. Je kunt je dus voorstellen dat content niet iets is wat je zomaar bedenkt. Hier moet je over nadenken. Een strategie voor opstellen dus. Bijvoorbeeld door goed voor ogen te hebben voor wie je deze content nou eigenlijk maakt. Wie wil wat zien en waarom? Daarnaast wil je met deze content communicatie en interactie tussen je bedrijf en doelgroep creëren (B2B marketeers, 2015).

Wat levert het op?
Logischerwijs levert goede content natuurlijk binding met je doelgroep op. Zij vinden je immers een stuk leuker als je informatie plaatst, waar ze daadwerkelijk iets aan hebben. Echter levert content je als bedrijf nog veel meer op. Want goede content werkt als een magneet. Hoe meer ‘leuke en goede’ content je plaatst hoe meer mensen je naar je website trekt, waardoor je dus je traffic en brand-awareness verhoogt. En als dat je nog niet enthousiast heeft gemaakt zal het volgende voordeel je dat zeker maken. Google houdt namelijk van goede content. En dat betekend natuurlijk maar één ding: zolang je Google tevreden houdt, wordt je daarvoor beloond in de zoekresultaten (Avans Hogeschool, 2016). Concluderend kunnen we dus stellen dat al deze voordelen één gezamenlijk doel hebben. Ze leiden tot een stijging in verkopen.

Toepassen in de praktijk
Nu je weet wat het is èn oplevert wil je natuurlijk weten hoe je dit nou zelf op een goede manier kunt toepassen. Hieronder volgt een logisch (hopelijk) stappenplan met een aantal tips and tricks.

  1. Onderzoek wie je doelgroep is, wat zij willen lezen en wat jij wil bereiken.
    Het bepalen van de doelgroep blijft het aller belangrijkst. Je wilt immers zeker weten dat je content past bij de lezers. Daarom moet je eerst weten wanneer je doelgroep behoeften heeft aan informatie en vooral aan welke informatie. Dit kun onderzoeken door persona’s op te stellen en de customer journey in kaart te brengen. Vervolgens is het heel belangrijk om zelf duidelijk voor ogen te hebben wat je als bedrijf wilt bereiken met de content die je plaatst. Organiseer bijvoorbeeld een brainstormsessie met je collega’s om gezamenlijk te bepalen wat het doel van de content wordt en vertaal dit naar realistische doelstellingen.
  2. Stel een contentmarketingplan op (wie doet wat, wanneer, waar, etc.)
    Nu je weet wie je wilt aanspreken en wat je wilt bereiken, is het tijd om een plan van aanpak op te stellen. In dit plan beschrijf je de : doelgroep, doelstellingen, thema’s, richtlijnen, instrumenten, kanalen, kalender, meetinstrumenten en verantwoordelijken. Door de processen binnen je organisatie goed vast te leggen en richtlijnen op te stellen voor het beoordelen en goedkeuren van content, zorg je voor consistentie en continuïteit. Veel organisaties maken hiervoor gebruik van de techniek: storytelling. In de video hieronder wordt precies uitgelegd wat dit is en waarom het zo succesvol is. Storytelling helpt je namelijk met het vaststellen van interne richtlijnen voor je content maar ook met het als organisatie uitdragen van één gezamenlijk verhaal (beeld).

  3. Content creëren- wat bezit je reeds en wat ga je maken?
    Nu je alles hebt uitgedacht komt het leuke onderdeel (als je het aan mij vraagt). Dat is het creëren van content. Maar voor je van alles begint te bedenken en een hoop tijd investeert in de creatie van nieuw materiaal, is het handig om eerst te kijken naar wat je reeds bezit. Misschien heb je al wel leuke filmpjes of blogs, maar moeten deze iets worden aangepast. Naast dat je hier tijd mee bespaard geeft het je ook inzicht in wat er ontbreekt en eventueel anders of beter kan in de toekomst. Het contentteam hoeft echter niet alles zelf te doen – er zijn handige hulpmiddelen voor de verschillende facetten van contentcreatie en -distributie, van plannen en research (bijvoorbeeld door zoekwoorden in te stellen) tot distributie, optimalisatie, promotie en analytics. Hiermee kun je het proces verder stroomlijnen, maar bijvoorbeeld ook digitale ervaringen van lezers personaliseren en zo een groter bereik verkrijgen (Ghaucha, 2016).  Dergelijke tools zijn: Coosto, Hootsuite, Social studio en Buzzcapture. Welke tools je gebruikt is afhankelijk van het doel dat je hebt (inplannen content, meten performance of sentiment, webcare, insights doelgroep, etc.).
  4. Content promoten.
    Nadat je content in orde is, wil je deze promoten onder je doelgroep. Dit kun je doen door SEA of SEO. Maar ook verschillende social media kanalen kunnen hieraan bijdragen. Lees ter inspiratie bijvoorbeeld eens mijn blogposts over Social media of SEO/SEA. Richt je je tot de B2B-markt? Bedenk je dan in welke stap van de salesfunnel jouw bedrijf zich bevindt. TOFu- top of the salesfunnel. MOFu- middle of the sales funnel of BOFu- bottom of the sales funnel (Isca, 2016). Zie de infographic hieronder te illustratie. Per stap wordt omschreven welke content relevant is.

    Salesfunnel

    Salesfunnel

  5. Meten = weten
    Tot slot wil je weten wat je hebt bereikt met je nieuwe content strategie zodat je dit kan evalueren en waar nodig kan bijstellen. Hierdoor leer je gaande weg wat werkt en wat niet. Dit doe je door te meten en ook hier kunnen de eerder benoemde tools je bij helpen (Coosto, Hootsuite, etc.) Maar je kan natuurlijk ook zelf bijhouden of het doel van je content wordt bereikt via Social-media en Google Analytics en/of Adwords.

Conclusie
In een wereld waarin we steeds minder tijd en aandacht hebben, is het voor bedrijven lastig om aantrekkelijk  en interessant te blijven. Mensen hebben steeds meer keuze en selecteren meer op basis van gevoel en emotie. Roepen dat je goed bent, werkt simpelweg niet meer. Een klant moet zich verbonden met je merk en organisatie voelen.  Dat is waarom content marketing belangrijker dan ooit is geworden. De klant verwacht consistente, relevante communicatie met het bedrijf en dus moeten de contentmakers niet alleen met één stem spreken, maar ook de boodschap afstemmen op de wensen van die klant. Dat bereik je alleen door een gedegen strategische aanpak (Ghaucha, 2016). Ik wens je veel succes!

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Avans Hogeschool. (2016, november 20). Minor online marketing. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van blackboard (Avans hogeschool): https://bb.avans.nl/bbcswebdav/pid-356686-dt-content-rid-1534091_1/courses/AMBM-16XX-MINOR-ONLINE-MARKETING-SEP16/Hoorcollege%20content%20marketing%20Storytelling.pdf

B2B marketeers. (2015). Wat is de definitie van contentmarketing. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van B2B marketeers: http://www.b2bmarketeers.nl/wat-is-content-marketing/

Ghaucha, M. (2016, december 1). Waarom doordachte content van strategisch belang is. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/doordachte-content-strategisch-belang

Isca, F. (2016, Januari 28). Serving up the right content for lead nurturing. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Weidert: https://www.weidert.com/whole_brain_marketing_blog/bid/113688/ToFu-MoFu-BoFu-Serving-Up-The-Right-Content-for-Lead-Nurturing

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s