Tumblr- de hedendaagse inspiratiebron

Ooit weleens online gezocht naar inspiratie voor een nieuw kapsel, een nieuwe outfit of nieuwe meubels?  Grote kans dat je dan al eerder van dit social media platform hebt gehoord. Tumblr is namelijk de plek voor inspiratie. Dagelijks worden er wereldwijd meer dan 85 miljoen posts op Tumblr geplaatst, die 550 miljoen mensen bereiken (Lohuis, 2015).  In Nederland bezoeken maandelijks meer dan 1 miljoen mensen het platform. Reden genoeg dus om in deze blogpost de potentie van Tumblr als marketingtool te bespreken (Marketingfacts, 2016).

Wat is het?
Tumblr geeft op haar website aan dat ze op een zo’n eenvoudig mogelijke wijze gebruikers de mogelijkheid geven om blogs te maken met wat voor content dan ook.  Al zijn het verhalen, foto’s, GIF’s, tv-shows, links, woordspellingen, flauwe moppen, leuke grapjes, Spotify tracks, MP3’s, video’s mode, kunst, etc (Tumblr, 2016). het maakt allemaal niet uit. Daarnaast geven ze aan dat ze uit meer dan 326 miljoen verschillende blogs bestaan, waar hun gebruikers ongeveer alles kunnen vinden. Gebruikers van Tumblr kunnen dus hun eigen content plaatsen, maar het is op Tumblr ook mogelijk om bijdragen van anderen over te nemen en te bewerken, ook wel rebloggen genoemd. In de basis is Tumblr dus eigenlijk een platform voor micro-blogging. Ter beeldvorming vind je hieronder nog een video waarin Tumblr wordt uitgelegd.

Wie gebruiken Tumblr?
Tumblr wordt over het algemeen gekenmerkt als een platform voor de millenials.  Zo bevindt 70 procent van de Tumblr gebruikers zich binnen de leeftijdsklasse tussen de 16 en 34 jaar. Echter ziet Tumblr dit zelf anders. Zo omschrijven zij hun doelgroep als; millenials, zakenmensen, oudere gebruikers en moeders (ook wel mumblrs genoemd) (Lohuis, 2015).

Voordelen
Maar waarom zou je nou gebruik willen maken van Tumblr als online marketingtool?  (Austin, 2014):

  • Het is gratis
  • Tumblr is enorm populair onder jongeren
  • Het is laagdrempelig en eenvoudig in gebruik.
  • Het is goed voor je SEO-score (door de combinatie van social-media met content marketing)
  • Tumblr biedt de mogelijkheid om google analytics te gebruiken

Nadelen
Maar naast voordelen zijn er natuurlijk ook een aantal nadelen gebonden aan Tumblr. Deze zijn als volgt (Austin, 2014):

  • Het kost veel tijd
  • Het is simpel waardoor beperkte mogelijkheden
  • Tumblr staat bekend als een ‘jongere platform’
  • Het is niet geschikt voor iedere doelgroep

Toepassen in de praktijk
Wil je aan de slag met Tumblr? Hieronder volgt een kort stappenplan waarin in toelicht hoe je Tumblr als marketingtool kan benutten (Stickler, 2015):

  1. Begin met het uitproberen van Tumblr
    Maak simpelweg een account aan en ontdek de opties. Alleen op deze wijze kun je bepalen wat Tumblr je kan bieden.
  2. Bepaal vooraf je doelgroep en doelen op Tumblr
    Wie en wat wil je bereiken? Over het algemeen wordt Tumblr voor het creëren van brand-awareness ingezet.
  3. Zorg voor unieke content
    Het is natuurlijk makkelijker om content te ‘rebloggen’, echter is dit niet wat je succesvol maakt. Unieke en niet bestaande content delen geeft je volgers reden om jou te blijven volgen. Gebruik hierbij ook tags die relevant kunnen zijn als zoekopdracht.
  4. Promoot je eigen blog en/of posts d.m.v. tumbler sponsorships
    Als je heel serieus bent met Tumblr kun geld investeren in de promotie van je blog en/of posts. Net als bij Facebook wordt je dan weergegeven in de organische feed van lezers. Echter staat er dan gesponsord bij. Je kunt eveneens betalen om gevonden te worden op relevante tags.
  5. Voeg links toe aan je afbeeldingen op Tumblr
    Door de website van je bedrijf of tumblr-pagina te linken aan de afbeeldingen van je posts weet je zeker dat lezers altijd terug gelinkt kunnen worden naar de bron, hoe vaak je ook wordt ‘reblogt’. Dit heeft een positief effect op je linkbuilding (SEO).
  6. Stimuleer interactie met andere gebruikers
    Hier is het voor-wat-hoort-wat principe van toepassing. Volg andere gebruikers of re-post hun blogs en zij zullen zich gewaardeerd voelen. Hierdoor zullen ze in de toekomst meer sympathie voor je merkt/bedrijf opbouwen en eerder bereid zijn iets terug te doen.
  7. Personaliseer je Tumblr pagina
    Tumblr biedt gebruikers de mogelijkheid om hun pagina te personaliseren met thema’s. Hier zitten gratis en betaalde thema’s tussen. Daarnaast kun je onder het tabblad personaliseer met een beetje HTML-kennis je eigen thema creëren.

Conclusie
Over het algemeen is Tumblr naar mijn mening een inspirerend en omvangrijk platform dat ondanks haar vele functionaliteiten en populariteit nog weinig in Nederland wordt toegepast als online marketing tool.Toch ben ik ben van mening dat het niet voor ieder bedrijf geschikt is omdat het gros van de gebruikers jongeren zijn. Richt jouw bedrijf zich echter juist tot een jonge doelgroep en denk je dat je middels Tumblr deze doelgroep kan inspireren? Dan zou ik het zeker aanraden. Bepaal vooraf natuurlijk wel duidelijk wie en wat je wilt bereiken met dit platform.

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Austin, B. (2014, Juni 25). Marketing pros and cons of Tumblr. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Fourthsource: http://www.fourthsource.com/social-media/marketing-pros-cons-tumblr-17431

Lohuis, C. (2015, December 23). Tumblr over storytelling en de toekomst van social media. Opgeroepen op November 12, 2016, van Website van Marketingtribune: http://www.marketingtribune.nl/content/nieuws/2015/12/tumblr-over-storytelling-en-de-toekomst-van-social-media/index.xml

Marketingfacts. (2016). Sociale media in nederland en wereldwijd. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/sociale-media-in-nederland-wereldwijd

Stickler, R. (2015, Februari 24). How to use Tumblr as a marketingtool. Opgeroepen op December 12, 2016, van Webstie van Webpagfx: http://www.webpagefx.com/blog/social-media/use-tumblr-marketing-tool/

Tumblr. (2016). Wat is Tumblr. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Tumblr: https://www.tumblr.com/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s