Display advertising- je eigen billboard online

Het is misschien wel de meest gebruikte vorm van online advertising, we komen ze immers bijna op iedere website wel tegen: banners en tekstlinks. Samengevat ook wel: display advertising. Een vorm van online adverteren met als doel het behalen van brand awareness of conversieoptimalisatie (Wiegerink, 2016). Maar waarvoor dient het, wat zijn de voor- en nadelen en hoe kan je het in de praktijk implementeren?

Wanneer kun je display advertising inzetten en in welke vorm?

Display marketing kun je om verschillende redenen inzetten (Soethout, 2015). Dergelijke redenen kunnen zijn:

  • Het onder de aandacht willen brengen van een bestaand product of een bestaande dienst.
  • Het opbouwen of uitbouwen van een merk.
  • Het introduceren van nieuw product of een nieuwe dienst.
  • Tijdens een actieperiode extra nadruk op een aanbieding leggen.
  • Opbouwen van een database.
  • Meer traffic naar een website generen.

Campagnevormen van Display advertising
Display advertising kan op schillende manieren worden ingezet. Namelijk in de vorm van CPM-campagnes (Cost per mille), waar de focus ligt op het aantal impressies. Of in de vorm van CPC-campagnes (Cost per click) waar het hoofdzakelijk draait om het aantal clicks op een banner of tekstlink. Eveneens is het mogelijk om in de vorm van een kortlopende CPL-campagne display advertising in te zetten. Hier draait het om de kosten per lead. Leads kunnen door ieder bedrijf anders worden gedefinieerd. Tot slot kun je er als bedrijf ook nog voor kiezen om op een hele specifieke doelgroep te targetten via een bepaald kanaal.

Voordelen
Aan display marketing zijn veel voordelen verbonden zoals het specifiek targetten van een bepaalde doelgroep. Eveneens geeft display advertising bedrijven de mogelijkheid om op het juiste moment van de customer journey in te spelen, waardoor ze kunnen inspringen op het verkoopproces en de brand awareness kunnen verhogen. Daarnaast zijn banners aanpasbaar per individu en kunnen de juiste dynamische banners conversie verhogend werken. Tot slot is een belangrijk voordeel van display advertising de meetbaarheid (Wiegerink, 2016).

Nadelen
Uiteraard zijn er ook nadelen verbonden aan display advertising. Zo krijgen internetgebruikers steeds meer het gevoel dat ze in de gaten gehouden worden door de banners die ze achtervolgen. Ook zullen adverteerders in de toekomst duurder uit zijn doordat de relevantie toeneemt en er meer adverteerders hun weg zullen vinden naar display advertising. Op lange termijn betekent dit voor adverteerders dat er minder ruimte is voor effectieve branding mogelijkheden (Online marketing visie, 2016).

Toepassen in de praktijk
Hoewel je displayadvertising tegenwoordig goed zelf kunt uitvoeren is het ook mogelijk om dit uit te besteden bij een online marketingbureau. Zij selecteren dan de doelgroep, bepalen de boodschap, kopen media ruimte in en maken zelfs de banners. Als je een kleine onderneming bent en weinig tijd hebt om dit zelf te doen is dat zeker een uitkomst. Wil je toch liever zelf aan de slag? Dan licht ik hieronder aan de hand van een stappenplan toe hoe je met behulp van Google Display Network een campagne opzet (Mol, 2015). Belangrijk om te weten is, dat er meerdere manieren zijn om zelf een display advertising campagne op te zetten. Iedere vorm heeft zijn eigen afrekenmodel. Dergelijke andere vormen zijn: Audience en positietargeting, retargeting, affiliate marketing, adserving en tracking, etc. Ter illustratie hieronder een video die de evolutie van display advertising haarfijn omschrijft en de meerdere mogelijkheden toelicht.

In deze blogpost wordt echter alleen Google display Network behandeld.

10-stappenplan voor Google Display Network

  1. Bepaal de doelstelling van de display campagne (selecteer KPI’s)
  2. Selecteer de beoogde doelgroep
  3. Bepaal of creëer een landingspagina
  4. Creëer passende banners of tekstlinks
  5. Selecteer targeting mogelijkheden
  6. Geef je campagnestructuur vorm (campagne groepen met advertentiegroepen)
  7. Controleer je campagne instellingen
  8. Voeg campagne uitsluitingen toe
  9. Activeer de campagnes
  10. Stuur en optimaliseer waar nodig bij gedurende je campagne

Conclusie
Er zijn diverse mogelijkheden voor het toepassen van displayadvertising. Je kunt het volledig zelfstandig doen of met behulp van een online marketingbureau. Wanneer er vooraf duidelijke doelen worden vastgesteld en er goed nagedacht wordt over een campagne dan kan deze zeer succesvol zijn. Er dient echter niet te worden vergeten dat de internetgebruiker het niet altijd op prijs stelt als hij/zij te regelmatig wordt verrast door dezelfde banner of tekstlink. De juiste afstemming hierin vinden is dan ook uiterst belangrijk. Ben je benieuwd geworden? Onderzoek dan zelf verder naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf en bekijk hoe andere bedrijven display marketing aanpakken. Wellicht brengt dit je tot nieuwe relevante inzichten.

Ik wens je veel succes!

Groet,
Laura Vogel
-The social bird

Bibliografie

Mol, H. v. (2015, Juni 18). Google display netwerk 10 stappen naar succes. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2014/06/18/google-display-netwerk-10-stappen-meer-succes-met-advertenties/

Online marketing visie. (2016). Nadelen van display advertising. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Online marketing visie: http://www.onlinemarketingvisie.nl/display-advertising/#nadelen-van-display-advertising

Soethout, M. (2015). Display advertising. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Tribal: https://www.tribal.nl/diensten/sea/display-advertising/

Wiegerink, J. (2016). Display advertising. Opgeroepen op December 12, 2016, van Website van Fingerspitz: https://www.fingerspitz.nl/diensten/display-advertising

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s